Interieurs van (charter)schepen

Sinds 1986 hebben wij ons in de winterseizoenen bezig gehouden met de scheepsinterieurbouw . Diverse charterschepen zijn door ons volledig betimmerd en deels voorzien van elektra en sanitaire voorzieningen. In het begin gebeurde dit voornamelijk met hout.

Een hut van de Parodie

De roef van de Hestia

De stuurboord hut van de Hestia

Vaak werden grenen schroten gebruikt; bij de nieuwe eisen is gedeeltelijk gebruik hiervan alleen toegestaan als tussen de brandvrije scheidingswanden zogenaamde "fire-stops" zijn aangebracht.

Vanaf 1992 hebben wij ook veel ervaring opgedaan met het plaatsen van brandvertragende betimmeringen in zeilcharterschepen, zowel in de binnenvaart als op zee.

Door creatief gebruik te maken van de brandvertragende materialen zijn wij in staat gebleken gezellige interieurs te realiseren die toch volledig aan de voorschriften voldoen.

De roef van de Hestia 132

De gang van de Hestia 132

De stuurboord hut van de Hestia 132

Brandvrije plaat gecombineerd met grenenhout; Voor hutdeuren is een combinatie van minimaal hardhout vereist.

Brandvrije plaatmaterialen zijn verkrijgbaar in diverse “decors”, van helder wit, lichte en donkere tinten tot gefotografeerd hout en marmerdecor. Door het plaatmateriaal te combineren met een houtsoort naar keuze zijn veel variaties mogelijk. Afhankelijk van de gekozen constructie is gebruik van meer of minder hout toegestaan. Voor een aantal onderdelen is alleen hardhout toegestaan. Dit kan een tropische hardhoutsoort zijn, maar b.v. ook inlands eiken of beuken.

Slaapruimte aan boord van een Klipper Slaapruimte aan boord van een Klipper

De slaapruimtes aan boord van deze klipper zijn in 2010 betimmerd volgens de nieuwste voorschriften (Gele Rules) voor de chartervaart. Hier is een licht getinte brandvertragende plaat gecombineerd met verschillende houtsoorten, deels van hergebruikt materiaal. De vluchtgang is brandvertragend door het gebruik van brandvertragende plaat, hardhouten kozijnen en deuren. Als aankleding mag een dunne lambrisering worden gebruikt

 

Dagverblijf aan boord van een Klipper Dagverblijf aan boord van een Klipper

Het dagverblijf van deze tjalk voor de chartervaart is ook deels betimmerd met brandvrije plaat gecombineerd met verschillende houtsoorten voor een speels effect. De omgeving van het fornuis is volgens voorschrift met brandvrij materiaal afgewerkt.

 

Een deel van het brandvrije en toch gezellige dagverblijf De brandvrije keuken De brandvrije (vlucht)gang Eén van de brandvrije hutten
Het interieur van deze 24 meter lange tjalk werd als één van de laatste aangepast aan het BSB. Ook hier zijn wij erin geslaagd om een volledig brandvertragend interieur een gezellige uitstraling te geven door creatief met de mogelijkheden om te gaan.

Tenslotte worden er aan de techniek, zoals de doorvoer van leidingen voor elektra, water, sanitair, cv, e.d., nadere regels gesteld om de brandveiligheid te waarborgen.


Home
© J.C.M. Ships & Charter